Mjølnerparkens retssag mod Boligministeriet
Beboere fra Mjølnerparken lægger sag an mod den danske stat for etnisk diskrimination
I maj 2020 lagde en gruppe beboere fra det almene boligområde Mjølnerparken sag an mod Boligministeriet. Beboerne mener, at den såkaldte ”ghettolov” diskriminerer ulovligt på etnicitet både i henhold til dansk lov, EU-retten og flere internationale konventioner Danmark har skrevet under på samt krænker deres grundlæggende rettigheder, herunder retten til respekt for deres hjem.
Beboerne lagde sag an mod Social-, Bolig- og Ældreministeriets (dengang Transport- og Boligministeriets) godkendelse af den udviklingsplan for boligområdet som Københavns Kommune og Mjølnerparkens boligorganisation Bo-Vita havde udarbejdet som følge af den såkaldte parallelsamfundslovgivning - populært kaldet ”ghettoloven” - vedtaget af et flertal i Folketinget i 2018. Udviklingsplanen for Mjølnerparken indebærer salg af i alt 260 boliger i to ud af fire karréer og dermed opsigelser og tvangsflytning af beboerne i de to karreer. Mange af beboerne har boet i Mjølnerparken i flere årtier, hvor deres bolig har været deres hjem og har dannet rammen om deres familieliv.
Siden 2010 har den danske stat indplaceret almene boligområder på den såkaldte ghettolist i henhold til forskellige kriterier, der både har ændret sig og/eller er blevet strammet. I 2018 blev lovgivningen for almene boliger markant ændret, da den såkaldte ghettolov blev vedtaget af et flertal i folketinget. Nu blev der indført krav om at antallet af almene familieboliger skulle nedbringes til max 40% inden 2030, hvis boligområdet havde stået på den såkaldte ghettoliste i fem år eller mere og derved nu blev en såkaldt ”hård ghetto”. Uden skelnen til skærpelsen af kriterierne. Dette kunne fx ske gennem fortætning, ommærkninger til hhv. ungdoms- og ældreboliger, nedrivninger eller frasalg.
Med den såkaldte ghettolovgivning i 2018 indtrådte også en anden afgørende ændring, nemlig at den udslagsgivende faktor i kategoriseringen af et område som en såkaldt ”ghetto” er, at mere end 50% af beboerne klassificeres som at være af ”ikke-vestlig” baggrund. Dette mærkat kan dække flere generationer af personer, herunder også efterkommere af ”ikke-vestlige” indvandrere som er født i Danmark og personer med dansk statsborgerskab. Lande som Australien og New Zealand er ikke omfattet af begrebet ”ikke-vestlig”, mens alle lande i Sydamerika er, hvilket viser, at den danske stats definition af ”ikke-vestlig” ikke bygger på landenes geografiske beliggenhed.
Det er netop denne klassificering beboerne i Mjølnerparken mener er ulovlig diskrimination i henhold til etnicitet, hvilket er et af hovedanbringender i søgsmålet. Derudover mener de, at tabet af deres hjem er imod grundlæggende menneskerettigheder, og at truslen om udsættelse af deres hjem er en ekstrem form for indgreb i deres grundlæggende rettigheder.
Ghettoloven har mødt omfattende kritik både i Danmark og internationalt, herunder fra Den Europæiske Kommission mod Racisme og Intolerance (ECRI) under Europarådet, FN’s Komité for Økonomiske, Sociale og Kulturelle Rettigheder (CESCR) og FN’s Racediskriminationskomité (CERD). CESCR har blandt andet kaldt loven diskriminerende og opfordret Danmark til at stoppe salget af bygninger, undlade at definere boligområder baseret på beboernes etnicitet og fjerne alle tvangs- og strafelementer i loven. CERD
anbefalede i februar 2022 at den danske regering “ophører med at bruge udtrykkene ‘vestlig’ og ‘ikke-vestlig’ i sin politik og lovgivning”. I juni 2022 konstaterede ECRI at den danske lovgivning medfører “diskrimination af personer med migrationsbaggrund på en række områder, især gennem målrettede udsættelser.”
I oktober 2020 sendte tre af FN’s særlige rapportører (menneskerettighedseksperter) en hastemeddelelse til Danmark, hvor de anbefalede at salget af dele af Mjølnerparken blev standset, indtil beboernes sag var afgjort i retssystemet. De understregede, at lovgivningen bygger på en forskelsbehandling af borgere, som er uforenelige med Danmarks internationale menneskerettighedsforpligtelser, især forpligtelsen til at bekæmpe racediskrimination. De fandt, at “i realiteten er ‘ikke-vestlig’ et udtryk, der i uforholdsmæssig grad knytter sig til Danmarks hovedsageligt ikke-europæiske racemæssige, etniske, religiøse og ikke-hvide befolkning, herunder personer, der nedstammer fra eller stammer fra lande med muslimsk flertal.”
Denne opfordring har den danske stat dog ikke fulgt. Da beboerne fra Mjølnerparken anlagde sagen mod Boligministeriet i 2020, stod de til at blive udsat fra deres hjem inden for de kommende år. Her i 2024, fire år efter, er udsættelserne sket – dette på trods af at der endnu ikke er faldet dom i sagen, og det derfor ikke er afgjort hvorvidt den såkaldte ghettolov overholder gældende lovgivning, og derved hvorvidt den udviklingsplan for Mjølnerparken, der har resulteret i et salg af familiernes boliger og deres udsættelse, hviler på et legitimt grundlag.
Status i sagen er, at Østre Landsret har fulgt beboernes opfordring til at sende sagen til en såkaldt præjudiciel forelæggelse for EU-Domstolen. Det EU-domstolen skal tage stilling til er hvorvidt kategorien ’ikke-vestlig’ og brugen af denne kategori er ulovlig diskrimination i henhold til EU’s direktiv fra 2000 om ligebehandling af alle uanset race eller etnisk oprindelse.
Når EU-domstolen har afsagt dom, vil sagen fortsætte i Østre Landsret i henhold til EU-Domstolens afgørelse. Vinder beboerne sagen, kan det få som konsekvens, at den såkaldte ”ghettolovgivning” skal forkastes. For beboerne i Mjølnerparken er det er uvist, hvad der vil ske med de boliger, der allerede er overdraget til den nye ejer. Uanset hvad, kæmper beboerne ufortrødent videre. Deres mål er stadig at få deres hjem tilbage og få ghettoloven omstødt, så den danske stat ikke fremover vil kunne vedtage lignende diskriminerende lovgivning imod nogen borgere i Danmark.
Sagens forløb kort
2018
Det almene boligområde Mjølnerparken bliver med ghettoloven i 2018 kategoriseret som en ”hård ghetto” med den konsekvens, at boligområdet skal nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40% inden 2030.
2019
Beboerne i Mjølnerparken vedtager på et afdelingsmøde beboernes udviklingsplan for Mjølnerparken, som opfylder lovgivningens krav om maksimalt 40 % almene familieboliger ved at ommærke flyttelejligheder til almene deleungdomsboliger til studerende i stedet for tvangsflytninger og salg.
Bo-Vita og et flertal i kommunen vælger dog at gå imod beboernes forslag.
I foråret 2019 udarbejder Københavns Kommune og Mjølnerparkens boligorganisation Bo-Vita en udviklingsplan som indebærer frasalg af to ud af fire karreer i Mjølnerparken. Denne plan bliver 14. maj 2019 godkendt på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde i boligorganisationen Bo-Vita og senere samme år godkendt, først af et flertal i Københavns Kommunes Borgerrepræsentation, og i september af Transport- og Boligministeriet (nu
Social-, Bolig- og Ældreministeriet)
2020
27. maj 2020 lægger en gruppe beboere fra Mjølnerparken sag an mod Boligministeriet for at godkende udviklingsplanen, fordi de mener den hviler på et ulovligt diskriminerende grundlag. Institut for Menneskerettigheder tiltræder sagen på beboernes side som såkaldt biintervenient.
2021
I december 2021 vinder beboerne en vigtig sejr, da Østre Landsret træffer afgørelse om ikke at følge Boligministeriets påstand om at afvise
sagen. Landsretten gav dermed beboerne klart medhold i både at Boligministeriet er ’rette sagsøgte’, og at beboerne har såkaldt ’retlig interesse’.
2022
I marts indtræder to af FN’s særlige rapportører (menneskerettighedseksperter) i sagen på beboernes side som biintervenienter. Det drejer sig om FNs særlige rapportør om nutidige former for racisme, racediskrimination, fremmedhad og hermed beslægtet intolerance og FNs særlige rapportør om ordentlige boligforhold, som en del af retten til en ordentlig levestandard, og om retten til ikke-forskelsbehandling i denne forbindelse.
Sammen med biintervenienterne anmoder beboerne om, at der sker en såkaldt præjudiciel forelæggelse for EU-Domstolen i Luxembourg. De mener nemlig ikke, at der er tilstrækkelig praksis fra EU-Domstolen til at Østre Landsret kan afvise, at ”ghettolovens” kriterie om ”ikke-vestlig” er ulovlig diskrimination omfattet af og i strid med EU’s direktiv 2000/43 om ligebehandling af alle uanset race eller etnisk oprindelse. De ønsker derfor, at EU-Domstolen skal tage stilling til dette først.
Den 7. november 2022 giver Østre Landsret, trods Boligministeriets argumenter om det modsatte, også i dette forhold beboerne ret og beslutter, at sagen skal forelægges EU-Domstolen.
2023
Den 30. juni 2013 sender Østre Landsret de spørgsmål, som de ønsker besvaret, til præjudiciel forelæggelse for EU-Domstolen.
Spørgsmålene, som Østre Landsret ønsker besvaret, fokuserer på, om “etnisk oprindelse” i henhold til EU’s racelighedsdirektiv skal fortolkes som omfattende “ikke-vestlig” baggrund, og i så fald, om den danske lovgivning, herunder kravet om at reducere antallet af almene
familieboliger, udgør direkte eller indirekte diskrimination. Parterne indgiver i slutningen af 2023 skriftlige indlæg til EU-Domstolen.
2024
I juni 2024 besluttede EU-Domstolen, at sagen skal behandles ved en mundtlig høring. Samtidig fremsendte EU-Domstolen en række spørgsmål til parterne, som Domstolen ønsker besvaret og behandlet under den mundtlige høring.
Den mundtlige høring finder sted den 30. september 2024 i EU-Domstolens Storkammer med deltagelse af 15 dommere. Nogle måneder efter høringen har fundet sted, vil generaladvokaten komme med en udtalelse, og senere vil EU-Domstolen afsige den endelige dom. Dette bliver formentlig i løbet af 2025.
Efter EU-Domstolens afgørelse vil sagen fortsætte i Østre Landsret.
EU-domstolens afgørelse kan få afgørende betydning for lovgivningen i alle medlemslande i EU, da den vil danne præcedens for hvorvidt EU-landene kan benytte samme eller lignende kategorier til at forskelsbehandle deres borgere.
Andre almene boligområder
Siden beboerne i Mjølnerparken anlagde deres sag, er flere retssager fra andre almene boligområder, der på lignende vis udfordrer den såkaldte ghettolov, blevet sat i bero af de retsinstanser, der behandler sagerne, indtil der falder dom ved EU-domstolen. Det drejer sig om sager fra boligområdet Nøjsomhed i Helsingør, som verserer for Højesteret, samt opsigelsessager fra Gellerup, hvor Vestre Landsret på beboernes opfordring har givet sagerne opsættende virkning til EU-Domstolens afgørelse. Derudover sambehandles sager fra Schackenborgvænge i Slagelse, hvor beboere er opsagt, med Mjølnerparken-sagen. Endelig har flere beboere i Vollsmose indsendt klager til Ligebehandlingsnævnet, og de har søgt om, at nævnet afventer en afgørelse til EU-Domstolen har talt.
Juridiske anbringender
Beboerne i Mjølnerparken repræsenteres af advokat Eddie Omar Rosenberg Khawaja fra Rosenberg Khawaja Law Firm. I tæt samspil med at mange af beboerne er aktive i Almen Modstand, støtter Open Society Justice Initiative retssagen og beboerne. Man kan læse mere om de juridiske anbringender i sagen på både dansk og engelsk samt alle sagsakter på Justices Initiatives side om sagen her
Almen Modstand støtter søgsmålet aktivt
Vi i beboernetværket Almen Modstand kan ikke acceptere truslen om at blive tvunget væk fra vores hjem og være vidne til, at vores elskede lokalsamfund flås i stykker på grundlag af forskelsbehandling; alene på grund af hvem vi er, og fordi vores boligområder også er hjem
for etniske minoriserede menneskerteter og folk med lav indkomst. Vi slutter op om sagsøgerne, som ikke blot kæmper for sig selv, men for vores fælles vision om at beskytte vores ramte lokalsamfund og samfundet som helhed, for vores grundlæggende demokratiske lighedsværdier og retten til et hjem. Samt vores almene boligform, som er beboerdemokratisk, profitfri, med stort boligsocialt ansvar og for alle uanset indkomst og
baggrund. Vi er stolte og kan være stolte af, hvordan vores store almene boligområder er en kæmpe løftestang for uddannelsesniveauet, for konstant lavere ungdomskriminalitet, for fællesskaber på tværs af alle former for baggrunde og en stor social samhørighed. Vi er fremtiden.